Jak mijał czas?
Pierwsze zdjęcia szpiegowskie najmniejszej Škody pojawiły się w mediach już w marcu 1999 roku. Auto nie było całkowicie zamaskowane i miało widoczne logo producenta. Na oficjalną premierę musieliśmy poczekać aż do wrześniowego salonu we Frankfurcie nad Menem. Sprzedaż rozpoczęła się 4. grudnia 1999 roku.
Pierwszą wersją nadwozia był pięciodrzwiowy hatchback. Napędzany czterocylindrowym silnikiem benzynowym z wielopunktowym bezpośrednim wtryskiem paliwa, rozrządem OHV, mocą 50 kW. Jednostka ta pochodziła z modelu Felicja, a jej konstrukcja jeszcze z modelu 1000 MB z 1964 roku! Fabia otrzymała już wersję zmodernizowaną z hydrauliczną regulacją luzu zaworów.

Z czasem w ofercie pojawił się także litrowy silnik czterocylindrowy o mocy 37 kW oraz od 2000 roku jednostka 2,0 o mocy 85 kW. Od początku produkcji oferowano dwie jednostki wysokoprężne ? SDI o mocy 47 kW oraz TDI z pompowtryskiwaczami i turbosprężarką o mocy 74 kW (100 KM).
Fabia w porównaniu z modelem Felicja miała nieco większy bagażnik o pojemności 248 l (272 l). W późniejszym okresie zmalał on do 260 l.
W kwietniu 2000 roku doszło do zmiany oprogramowania jednostek benzynowych o pojemności skokowej 1,4 l, a także wprowadzenia elektronicznego pedału gazu. W maju ofertę poszerzyła najsłabsza wersja silnika 1,4 l o mocy 44 kW, a jesienią rozpoczęto produkcję wersji kombi z bagażnikiem o pojemności 438 l.
Kolejnym etapem była modernizacja zawieszenia. Ostatnia nowością pierwszego roku nowego stulecia była wersja Junior, napędzana litrowym silnikiem. Auto straciło dynamikę i wyposażenie, odpadła pokrywa schowka przed współpasażerem, z wyposażenie odpadło także wspomaganie kierownicy oraz plastikowa pokrywa silnika. Oparcie tylnego siedzenie nie było dzielone. Po trzech kwartałach zmieniono silnik na wersję 1,2 HTP z dwoma zaworami na cylinder o mocy 40 kW, który okazał się nieco żwawszy od poprzednika. W styczniu 2002 roku zaprezentowana została wersja użytkowa Praktyk. Otrzymała czarne zderzaki, dwumiejscowe wnętrze, zakryte tylne okna. Co prawda nie zastąpiła pick-upów stworzonych na bazie modeli Favorit czy Felicja. Ze względu na małe zainteresowanie nabywców, produkcja została zakończona po roku.
Rok 2002 przyniósł jednak kilka nowości. Mocniejsza czterozaworowa i trzycylindrowa wersja 1,2 HTP z 47 kW zastąpiła definitywnie stare silniki 1,4 MPI o mocy 55 kW. Doszła także Fabia RS, napędzana czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym 1,9 TDI o mocy 96 kW, współpracującym z sześciostopniowa przekładnią manualną. Najszybsza Fabia wyróżniała się m.in. nowymi zderzakami, tylnym spoilerem oraz zielonymi zaciskami hamulców. We wnętrzu zamontowano sportowe siedzenia i trójramienne koło kierownicy. W sierpniu 2004 roku nastąpiła modernizacja Fabii. Zmienił się m.in. wygląd wlotu powietrza chłodnicy, nowy zderzak i tylne światła zespolone. Wersja Komfort zastąpiona została Ambiente.
W 2005 roku zmodernizowany został trzycylindrowy silnik wysokoprężny, którego moc wzrosła z 51 do 59 kW.
Wiosną 2007 roku podczas salonu samochodowego w Genewie zaprezentowana została druga generacja Fabii, oznaczona kodem 5J. Jednocześnie kontynuowana była produkcja kombi i sedana w dotychczasowym wydaniu. Ostatnie egzemplarze można było kupić jeszcze na początku 2008 roku.

Crashtest niezależnej organizacji Euro NCAP Fabia pierwszej generacji przeszła w 2000 roku. Za ochronę pasażerów w czołowym i bocznym zderzeniu auto uzyskało 26 punktów i cztery gwiazdki, co oznacza w kategorii małych samochodów wynik co najmniej dobry. Za ochronę przy czołowym zderzeniu przyznano 12 punktów. W przypadku wyposażanie pojazdu poduszką powietrzną współpasażera, zagrożona jest klatka piersiowa i lewa łydka.
Za ochronę przy bocznym zderzeniu przyznano 14 punktów, a najbardziej zagrożone są górne partie ciała kierowcy. Za ochronę pieszego przyznano dwa punkty i dwie gwiazdki.
Statystyki niezawodności TÜV 2002 uznały Fabię jako pojazd niezawodny ponad średnią. W kategorii samochodów w wieku 2-3 lat Fabia zajęła 49 pozycję na 116 ocenianych, ze średnią 4,3 proc. poważniejszych usterek. W zestawianiu 4-5 letnich pojazdów Fabia zajęła 58 miejsce na 111 ocenianych, z wynikiem 8,7 proc. poważniejszych usterek. W kategorii pojazdów 6-7 letnich model ten zajmuje 47 miejsce na 99 ocenianych, z wynikiem 12,9 proc. poważniejszych usterek (średnia tej kategorii wynosi 13,3 proc.).
Technicy TÜV w samochodach pięcioletnich stwierdzili problemy z odpowiednim oświetleniem reflektorów oraz kierunkowskazów oraz z przednim i tylnym zawieszeniem. Dobrze oceniono hamulce.
Fabia z silnikiem 1,4 16V 55 kW zaliczyła także test na dystansie 100 tys. km, który zorganizował niemiecki tygodnik Auto Bild. Stwierdzono następujące problemy: 16.550 km ? sterowanie ustawienia poziomu oświetlenia reflektorów, 19.150 km ? wymiana dyszy spryskiwacza szyby czołowej, pięciokrotnie komputer pokładowy podawał błędne informacje, oznaczające uszkodzoną jednostkę sterującą silnika, 64.350 km- umocowano uchwyty tylnych siedzeń. Podczas ostatniego przeglądu, który odbył się po przebiegu 90.233 km wymieniono przednie klocki hamulcowe, czujnik temperatury wentylatora silnika. Największą usterką okazała się synchronizacja czwartego biegu. Problem ten usunięto już po przebiegu 43.745 km, gdy wymieniona została cała skrzynia biegów.

Jak wypadło auto po końcowym demontażu? Okazało się, że silnik może bez problemu zaliczyć przynajmniej kolejnych 100 tys. kilometrów. Wewnętrzne elementy wykazały tolerancję nowych części, był widoczny jedynie minimalny stopień zużycia. Dotyczy to skrzyni biegów, które była w połowie testów wymieniona. Nie zauważono śladów większej korozji, a jedynie minimalne jej skutki. Pozytywna ocenę dziennikarzy tygodnika Auto Bild otrzymał silnik. Dla dwóch osób stanowi on optimum, ale także nie sprawia kłopotów podczas jazdy czterech dorosłych pasażerów. Skrytykowano deskę rozdzielczą ? za nudny wygląd i jakość materiałów i przeważającą szara barwę. Ostatecznie Fabia zajęła miejsce w dolnej części klasyfikacji samochodów, które przeszły testy długodystansowe niemieckiej redakcji.
Wady i zalety
Škoda od dawna nie należy już do najtańszych marek samochodów, ale ceny części zamiennych pierwszej generacji Fabii wciąż nie należą do najdroższych. Są one jednak zdecydowanie wyższe niż do Felicji.
Design sztywnej karoserii nie wzbudza specjalnych emocji. Przednia część jest typowa dla marki. Materiały we wnętrzu nie są najgorszej jakości, a dotyczy to zarówno elementów z tworzywa sztucznego, jak i tkanin. Ich zużycie, nawet po kilku latach, nie wydaje się nadmierne. Wersje bogato wyposażone są w m.in. ABS, ESP, światła mgłowymi, tylne hamulce tarczowe, elektrycznie sterowane szyby w drzwiach, ogrzewane lusterka zewnętrzne, klimatyzowany schowek na napoje oraz ogrzewane siedzenia. Dostępne też były światła bi-ksenonowe, który obecna generacja Fabii aktualnie nie oferuje. Z tego luksusowego wyposażenia zrezygnowano ze względu na 1 proc. zainteresowanie nabywców.
Silniki wysokoprężne 1,9 TDI charakteryzują się wyjątkowo niskim zużyciem paliwa. System pompowtryskiwaczy, z którego obecnie Volkswagen już zupełnie rezygnuje, słynie z głośniejszej pracy silnika. Są to jednak silniki niezawodne i długotrwałe.
Z benzynowych zdecydowanie najlepsze są koncernowe 1,4 l. silnika o pojemności skokowej 1,6 l Fabia się nie doczekała, a jedynie 2,0 l. do wersji kombi zdecydowanie polecamy jednostkę wysokoprężną, bo zarówno trzycylindrowy 1,2 HTP jak i czterocylindrowy 1,4 l o mocy 50 kW, to zdecydowanie za mało.

Fabia zapewnie odpowiednie bezpieczeństwo jazdy i dobre zawieszenie. Był jednak okres, w którym koncern chciał zaoszczędzić i montował mniejsze prawe lusterko zewnętrzne. W tym modelu przetrwało ono praktycznie do końca produkcji pierwszej generacji, bo zdaniem producenta miało mieć wpływ na?obniżony opór powietrza.
Deska rozdzielcza wytrzymuje trudy eksploatacji, a ewentualne skrzypienie jej elementów można wyeliminować dodatkowa podkładką. Mniej miejsca na kolana mają pasażerowie podróżujący na tylnych siedzeniach. Ze względu na wymogi bezpieczeństwa pasywnego, nie ma tam praktycznie miejsca dla trzech dorosłych osób. Nie przewidywano tam trzeciego pasażera, dla którego przygotowany tylko pas bezpieczeństwa, a zagłówek montowany był jedynie w wersjach lepiej wyposażonych.
W pierwszych rocznikach odnotowano problemy z dopasowaniem elementów, a dotyczyło to błotników i zderzaków. Małe silniki trzycylindrowe 1,2 HTP wśród samochodów używanych nie cieszą się najlepszą renomą, a ich dźwięk przypomina?maszynę do szycia. Są paliwożerne i trudno zbliżyć się do danych producenta, bo to wymaga od kierowcy pewnej wprawy. Zdecydowanie silniki konkurencyjne o zbliżonej pojemności skokowej są tutaj oszczędniejsze.
Na rynku dostępne są też wersje z instalacją LPG, którym jednak brakuje mocy. Dobrego wyboru nie stanowi także głośny silnik wysokoprężny 1,4 TDI. Natomiast większe diesle 1,9 TDI są do tego auta za ciężkie i powodują przedwczesne zużywanie elementów przedniego zawieszenia.
Usterki
Do najczęściej spotykanych problemów należą stosunkowo szybko przepalające się żarówki w przednich reflektorach. Do Fabii montowane są żarówki H7. W silnikach wysokoprężnych TDI po przebiegu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów mogą pojawić się problemy z turbosprężarką.
Wielopunktowy wtrysk paliwa silników 1,4 MPI także nie należy do niezawodnych. W pierwszym okresie produkcji odnotowano duża liczbę wadliwych uszczelek pod głowicą, co zakończyło się akcją przywoławczą.
Awaryjny był czujnik świateł stop. Po modernizacji w 2001 roku głośniejsze stało się przednie zawieszenie. Luzy są typowe, ale słychać stukanie. Do momentu modernizacji pękała plastikowa obudowa stabilizatora. Krótszy żywot mają też łożyska kół. Ze wspomagania kierownicy może wyciekać olej.
We wnętrzu problemem staje się elektryczne sterowanie szybami w drzwiach. Zdarza się, że osłona słoneczna?pozostanie w ręce. Nadwozie wytrzymuje wszelkie wpływy działań atmosferycznych. Ślady korozji pojawiają się na piątych drzwiach. Dobrze wytrzymuje skutki eksploatacji w zimie (sól na drogach) układ wydechowy.

Fabię pierwszej generacji można już kupić za ok. 15 tys. zł. Po analizie ofert rynkowych dochodzimy do wniosku, że większość właścicieli stara się jeździć tym autem jak najdłużej. W ofertach brakuje egzemplarzy z małym przebiegiem. Najwięcej sprzedaje się tych, które mają na swoim koncie już przynajmniej 100 tys. kilometrów.
Najstarsze egzemplarze z 2000 roku z silnikiem 1,4 i przebiegiem ponad 120 tys. km oferowane są w cenie ok. 15 tys. zł. Wersja 1,2 HTP z 2003 roku z przebiegiem 115 tys. km za 16,5 tys. zł. Auto z firmowa instalacją LPG z silnikiem 1,4 l, to wydatek od 17 tys. zł.
Dużo w ofertach jest wersji z silnikami wysokoprężnymi, ale ich przebieg to przynajmniej 120 tys. km, a ceny rozpoczynają się od 18 tys zł (1,4 TDI).
Można jednak wybrać coś dla siebie, bo generalnie Fabia stanowi dobry wybór w ofercie samochodów używanych. Tak szybko nie koroduje i stosunkowo jest samochodem niezawodnym w długiej eksploatacji.
Zalety
? Dostępna sieć serwisowa
? Niskie ceny części zamiennych
? Dobrej jakości materiały we wnętrzu
? Dobra przekładnia
? Bogate wyposażenie dodatkowe
? Elastyczne silniki wysokoprężne 1,9 TDI
? Niezawodne silniki 1,4 MPI
? Niskie zużycie paliwa jednostek wysokoprężnych
? Dobre bezpieczeństwo pasażerów
? Solidne własności jezdne i komfortowe zawieszenie
Wady
? Głośna praca silników z pompowtryskiwaczami
? Brak w ofercie silnika 1,6 litra
? Mniejsze prawe zewnętrzne lusterko wsteczne
? Skromna deska rozdzielcza
? Mało miejsca na kolana na tylnych siedzeniach
? Brak środkowego zagłowka (do roku 2004)
? Duże zainteresowanie kradzieżami wersji z TDI
? Nadmierny hałas 1,2 HTP i 1,4 TDI
? Duża masa turbidiesli
? Słabsze hamulce
Najczęściej występujące usterki
? Przepalające się żarówki H7 w reflektorach
? Awarie przepływomierza w dieslach
? Awarie turbosprężarek w TDI
? Awarie wielopunktowego wtrysku w 1,4 MPI
? Awarie czujnika świateł stop
? Luzy w przednim zawieszeniu
? Wyciek oleju ze wspomagania kierownicy
? Samoczynne opuszczanie się szyb w drzwiach
? Uszkodzenia mechanizmu osłony przeciwsłonecznej
? Uszkodzenia sterowania ogrzewania
? Korozja układu wydechowego
źródło: RoadLook.pl