Modyfikacje Hamulców - kompedium wiedzy (Octavia1, Leon itp)

tuning i wspólne tematy dot. samochodów uniwersalne dla wielu modeli

Moderatorzy: lec, Laurent, K-J, VanDaal

Odp: Modyfikacje Hamulców - kompedium wiedzy (Octavia1, Leon

Postprzez robreg 17 gru 2011, o 16:43

lec napisał(a):thomes, moze zanim wejdziesz w dyskusje z kims "kto komponuje wademekum" i zaczniesz zwracać uwagę, to może wczytałbys sie lepiej w tekst ?

TARCZE NAWIERCANE

Najczęsciej spotykaną BŁĘDNĄ opinią jest to , że tarcze nawiercane dają lepsze chłodzenie. Nic bardziej mylnego. Prawdziwa przyczyna to redukcja wagi.

Nawiercanie oczywiście pomaga uciec gazom, jak pyłowi i brudowi - jednakże przy obecnych nowoczesnych zaciskach i klockach nie jest to taki problem. Wybieranie nawiercanych tylko dlatego jest pomyłką.

Tarcze Nacinane

Tego typu tarcze są świetne jeśli chodzi o usuwanie wody i pyłu z powierzchni tarczy , przydają się np. w wyścigach klasy WRC czy też po prostu przy mokrej pogodzie.



Lec, to ja dorzucę kamyczek do tego co poruszył kolega thomes.

Pierwsza rzecz - tarcze nawiercane:
Lec napisał(a):Nawiercanie oczywiście pomaga uciec gazom, jak pyłowi i brudowi - jednakże przy obecnych nowoczesnych zaciskach i klockach nie jest to taki problem. Wybieranie nawiercanych tylko dlatego jest pomyłką.


Nowoczesność zacisków nie ma nic do rzeczy w temacie który opisujesz. Przy rozgrzanej już do granic przyzwoitości tarczy i kolejnym ostrym i co gorsza długim hamowaniu (powiedzmy lądowanie od 160 do zera - ot taki kaprys) dochodzi do tego, że materiał klokcka na styku z tarczą zaczyna się palić, wytwarzając gazowe produkty tego procesu. Jeśli dzieje się to przy długim i ostrym hamowaniu dochodzi do sytuacji, że w pewnej chwili, pomimo tego, że wywierasz na pedał hamulca maksymalny nacisk, samochód stopniowo zwalnia coraz słabiej (ma się wrażenie, jakby hamulce przestawały działać, jakby coś zdejmowało nam nogę z pedału hamulca) - to poduszka gazów wytwarzanych przez materiał okładziny klocka doprowadza do zjawiska podobnego jak aquaplaning przy przejeździe na slickach przez kałużę. IMHO nawiercanie bądź nacinanie tarcz znakomicie redukuje to zjawisko, powodując, że w sytuacjach kryzysowych hamulce są bezpieczniejsze.

Dodatkowo tarcze nacinane mają jedną ogromną zaletę w stosunku do tarcz pełnych. Wiele kompletów tarcz pełnych zjeździłem w swojej karierze i zawsze dało się obserwować w mniejszym bądź większym stopniu jeden proces - nierównomierne zużywanie się tarcz. Pomijając przypadki klinicznego zaniedbywania obsługi prowadnic zacisków, wynika to także z faktu nierównomiernego zużywania się przez brud, obcy pył itp. gadżety, które sprawiają, że klocki mają tendencję do nierównomiernego współpracowania z tarczami. Zawsze dają się obserwować mniejsze bądź większe nierównomierności w zużyciu. Czasem wręcz nie da się wymienić klocków bez toczenia tarcz, bo stary komplet współpracował z tarczami na 20-30-50% swojej szerokości.

Zupełnie co innego zaobserwowałem przy eksploatacji pierwszego kompletu tarcz nacinanych. Też słyszałem legendy w jakim strasznym tempie będą zużywały się klocki i że ogólnie to wyczynowa zabawa, ale mimo tych obaw podjąłęm ryzyko. U mnie padło na ATE PowerDisk i jak na razie, po przejechaniu prawie 35000 km nie zaobserwowałem efektów podobnych do tego co działo się z pełnymi tarczami. Materiał klocków zużywany jest równomiernie, nie ma miejsc zeszklenia się okładziny ciernej klocka, gdzie siłą rzeczy klocek przestaje pracować optymalnie, zaś tarcze zużywane są równo, od linijki. Zobaczę ile przejadę tak na komplecie tarcz jak i klocków, ale na razie moje wrażenia są jak najbardziej pozytywne z tej eksploatacji.
robreg
Avatar użytkownika
Silnik: 1.9TDI BXE 105KM MY07
Auto: Octavia2 Kombi, Mint
Moc/Moment: 0KM @0Nm
Auto2: VW Polo 9N 1.9 SDI ASY

Posty: 448
Dołączył(a): 9 wrz 2010, o 22:26
Lokalizacja: Warszawa, mazowieckie
    Windows7Opera

Odp: Modyfikacje Hamulców - kompedium wiedzy (Octavia1, Leon

Postprzez Sev 18 sty 2012, o 11:00

Nie będę zakładał nowego tematu więc zapytam tutaj.
W fabii MK1 w RSce sa zwrotnice takie same jak w IBI FR, i Fabii MK2 i Roomsterze pod hamulce 288. Jarzma i zaciski w RSce są systemu Lucas i konstrukcyjnie różnią się od tych z Octavii 1.8T i RS (288 i 312) Jednak co ja widzę na tej aukcji:
http://allegro.pl/mcperson-zwrotnica-piasta-ibiza-4-fabia-2-roomster-i2060704656.html



Zaciski i jarzma są jak nic ATE, takie same jak mam teraz w Octavii.


Czyżby mi się wydawało zatem, czy do Fabii na zwrotnice RS czy roomstrera można założyć więc hebel z O1 1.8T ?... To by była bardzo dobra wiadomość :mrgreen:

Musze jeszcze ETKę dokładnie przewertować.

A jeszcze inna jest taka że na upartego da się chyba założyć całe zwrotnice z GIV/A3/O1 czy ... TT :cfaniak: Ramię pod drążek kierownicy jest chyba nieco dłuższe w O1 o ok 10mm i średnica montażowa amortyzatora to 45mm w Fabii i 55mm w O1, ale to też nie problem, odległość osi mocowania amorka od powierzchni montażowej felgi też jest prawie identyczna. Muszę to tylko dokładnie gdzieś i jakość pomierzyć żeby się upewnić w swoich przypuszczeniach.
FiA 6Y20VT - stage 1.5
Masz problem techniczny? Pisz na forum a nie na PW.
Sev
Avatar użytkownika
Silnik: 1.8T AUQ 180KM MY03
Auto: Fabia, Run
Moc/Moment: 213KM @339Nm
Przebieg: 92000 km
Auto2: Honda CR-V i-VTEC

Posty: 2150 Wiek: 41
Dołączył(a): 18 mar 2008, o 11:22
Lokalizacja: Wrocław, dolnośląskie
    WindowsXPFirefox

Odp: Modyfikacje Hamulców - kompedium wiedzy (Octavia1, Leon

Postprzez lec 18 sty 2012, o 11:57

robreg, nie bardzo rozumiem, bo nie napisales nic do nowszego czy bardziej odkrywczego niz to co sam zacytowales z mojej wypowiedzi :P Samo nawiercanie nie daje lepszego chlodzenia i to jest meritum błednego myslenia, a z gazami i pylem/burdem wszystko sie zgadza, co sam tez zacytowales.

sam przejezdzilem min 2 zestawu nawiercanych , Zimmerman Sport. przod i tyl...
w RS tez mam zamiar zmienic na takie jak skoncza sie obecne... ale nie bede oszukiwal - robie to tylko dla wygladu gdyz jakis mega extra roznic w samym dzialaniu nie zaobserwoowalem.... Klocki z tyłu tez mi schodzily nie rowno , co moze potwierdzic chocby Niedziela ktory pod koniec serwisowal mi w starej Octavii uklad hamulcowy :P A zaciski wrecz kupowalem nowe cale aby ten problem wyeliminowac... blokowalo si ena prowadnicy po jakims czasie i nie sie nie dalo z tym zrobic - TTTM i tyle



Sev - same zaciski itp pewnie pasowac beda ale moga byc roznice z mocowaniem i cala reszta...
MotoHID.pl - kompleksowe oswietlenie led w grupie VAG
lec
wredny admin
Avatar użytkownika
wredny admin
Silnik: 1.0 CHYB 75KM MY15
Auto: Citigo
Auto2: Fabia3 1.2 90KM CC

Posty: 21780 Wiek: 42
Dołączył(a): 26 wrz 2007, o 15:41
Lokalizacja: Poznań, wielkopolskie
    Windows7MSIE7

Odp: Modyfikacje Hamulców - kompedium wiedzy (Octavia1, Leon

Postprzez Sev 18 sty 2012, o 13:11

lec napisał(a):same zaciski itp pewnie pasowac beda ale moga byc różnice z mocowaniem i cala reszta...

Masz na myśli w zwrotnicach czy mocowanie zacisków czyli same jarzma?

Wieczorkiem przewertuję ETKĘ i może coś wymyślę. Bardzo mnie to zaintrygowało. Przeszukam jeszcze fora Seatów itp. jak tam robili konwersję z 288 na 312. W końcu tarcza hamulcowa jest dokładnie taka sama :)
FiA 6Y20VT - stage 1.5
Masz problem techniczny? Pisz na forum a nie na PW.
Sev
Avatar użytkownika
Silnik: 1.8T AUQ 180KM MY03
Auto: Fabia, Run
Moc/Moment: 213KM @339Nm
Przebieg: 92000 km
Auto2: Honda CR-V i-VTEC

Posty: 2150 Wiek: 41
Dołączył(a): 18 mar 2008, o 11:22
Lokalizacja: Wrocław, dolnośląskie
    WindowsXPFirefox

Odp: Modyfikacje Hamulców - kompedium wiedzy (Octavia1, Leon

Postprzez lec 18 sty 2012, o 13:28

zwrotnice
MotoHID.pl - kompleksowe oswietlenie led w grupie VAG
lec
wredny admin
Avatar użytkownika
wredny admin
Silnik: 1.0 CHYB 75KM MY15
Auto: Citigo
Auto2: Fabia3 1.2 90KM CC

Posty: 21780 Wiek: 42
Dołączył(a): 26 wrz 2007, o 15:41
Lokalizacja: Poznań, wielkopolskie
    Windows7MSIE7

Odp: Modyfikacje Hamulców - kompedium wiedzy (Octavia1, Leon

Postprzez Sev 18 sty 2012, o 14:43

Z tymi z TTki może być problem ale z tą z roomstera nie bo wg ETKI jest taka sama jak w F1 RS a jak widać na zdjęciach zaciski i jarzma są ATE a nie Lucas. No ale nie ma co gdybać tylko sprawdzić.
FiA 6Y20VT - stage 1.5
Masz problem techniczny? Pisz na forum a nie na PW.
Sev
Avatar użytkownika
Silnik: 1.8T AUQ 180KM MY03
Auto: Fabia, Run
Moc/Moment: 213KM @339Nm
Przebieg: 92000 km
Auto2: Honda CR-V i-VTEC

Posty: 2150 Wiek: 41
Dołączył(a): 18 mar 2008, o 11:22
Lokalizacja: Wrocław, dolnośląskie
    WindowsXPFirefox

Odp: Modyfikacje Hamulców - kompedium wiedzy (Octavia1, Leon

Postprzez Sev 18 sty 2012, o 19:42

Bingo!
Hamulec 312mm z Ibizy FR ma te same jarzma i zaciski co audi TT a co za tym idzie te same jarzma i zaciski co w O1 RS (tylko nie malowane na zielono ;) ) a tym samym te same zaciski co w O1 1.8T. Jarzma 288 z O1 zatem muszą pasować P&P do zwrotnicy z Ibi FR czy Roomstera czy Fabii RS skoro pasują do zwrotnic z TT :)

Nr niezbędne części do modyfikacji hamulca na 312 w F1:
Jarzma (symetryczne: L=P)
1J0 615 125 A

Zaciski
1J0 615 123 D - lewy
1J0 615 124 D - prawy

Zwrotnice:
6Q0 407 255 S lewa
6Q0 407 256 S prawa

Tarcze i klocki ale to już każdy wie ;)
FiA 6Y20VT - stage 1.5
Masz problem techniczny? Pisz na forum a nie na PW.
Sev
Avatar użytkownika
Silnik: 1.8T AUQ 180KM MY03
Auto: Fabia, Run
Moc/Moment: 213KM @339Nm
Przebieg: 92000 km
Auto2: Honda CR-V i-VTEC

Posty: 2150 Wiek: 41
Dołączył(a): 18 mar 2008, o 11:22
Lokalizacja: Wrocław, dolnośląskie
    Windows7Firefox

Odp: Modyfikacje Hamulców - kompedium wiedzy (Octavia1, Leon

Postprzez robreg 18 sty 2012, o 20:20

Lec, mi głównie chodziło o Twoją tezę:

jednakże przy obecnych nowoczesnych zaciskach i klockach nie jest to taki problem. Wybieranie nawiercanych tylko dlatego jest pomyłką.


To chyba jedyny zdroworozsądkowy powód wybierania takich tarcz.

IMHO wynikającej z skromnych doświadczeń wynika, że problem ten jest tak samo istotny teraz, jak i 30 lat temu. Wcześniej były gorsze materiały okładzin ale także mniej się hamulce eksploatowało. Wszystko to zależy od tego, w jaki sposób eksploatujesz swoje hamulce, a nie trzeba być szypkim i fściekłym miszczem kierofnicy z teksasó, by znaleźć się w sytuacji, kiedy te nawiercane, czy też moim zdaniem lepsze nacinane tarcze uratują nam dupę.

A co do lansu tarczami, to przyznać muszę, że u mnie problem wyglądu, przy pięknie konserwowanych fabrycznych stalówkach, jest jakby to powiedzieć, pięciorzędny ;-)
robreg
Avatar użytkownika
Silnik: 1.9TDI BXE 105KM MY07
Auto: Octavia2 Kombi, Mint
Moc/Moment: 0KM @0Nm
Auto2: VW Polo 9N 1.9 SDI ASY

Posty: 448
Dołączył(a): 9 wrz 2010, o 22:26
Lokalizacja: Warszawa, mazowieckie
    Windows7Opera

Odp: Modyfikacje Hamulców - kompedium wiedzy (Octavia1, Leon

Postprzez lec 18 sty 2012, o 23:48

toc napisalem ze mega super nawiercane zimmermany nie uratowaly moich tylnich klockow przed nierownomiernym scieraniem :)

znaleźć się w sytuacji, kiedy te nawiercane, czy też moim zdaniem lepsze nacinane tarcze uratują nam dupę.



nie zgodze sie, wystarcza porzadne klocki ktore beda sie scierały a nie szkliły i odpowiednio dobrane tarcze aby nie ulegały fadingowi i sie nie przegrzewały.
Nie musza byc nawiercane czy nacinane. Tyle w kwesti porzadnych hamulcy, trzymajcych poziom.

Natomiast aby miec wypasione hamulce, ktore faktycznie nam uratuje życie w razie "w", to wtedy kupujemy nawiercane (markowe a nie pic na wode ATE cos tam ) i porzadne klocki (a nie byle co Ferrodo najtansze na polce) , bo inaczej byle jaki klocek bedzie faktycznie sie strzępił na tarczy bo ma zle dobrany material scierny. I do tego porzadny plyn hamulcowy dot 5.1 lub lepszy a nie fabryczny DOT 4.x pol na pol z woda i powietrzem gotujacy sie po paru mocniejszych przyhamowaniach.. a jako kropka nad "i" linki w oplot i odpowiednio ustawione servo , co lacznie z odpowiednio dobranymi kolami a przede wszystkim ogumeniem (profil !) i pracą zawieszenia, da nam hamulce potrafiace zatrzymac auto w miejscu. Jesli ktos kupuje nawiercane tarcze i mysli ze po zalozeniu do seryjnego samochodu uratuje mu to cokolwiek poza lepszym samopoczuciem to sie niestety myli. Tarcze takie beda fukcjonowac dokladnie tak samo jak seryjne a w niektorych przypadkach nawet gorzej.... no ale zawsze +1 pkt do lansu...
MotoHID.pl - kompleksowe oswietlenie led w grupie VAG
lec
wredny admin
Avatar użytkownika
wredny admin
Silnik: 1.0 CHYB 75KM MY15
Auto: Citigo
Auto2: Fabia3 1.2 90KM CC

Posty: 21780 Wiek: 42
Dołączył(a): 26 wrz 2007, o 15:41
Lokalizacja: Poznań, wielkopolskie
    Windows7MSIE7

Odp: Modyfikacje Hamulców - kompedium wiedzy (Octavia1, Leon

Postprzez Sev 3 lut 2012, o 17:50

Sev napisał(a):średnica montażowa amortyzatora to 45mm w Fabii i 55mm w O1,

W O1 jest 50mm wg ostatnich pomiarów więc jeszcze lepiej :)
FiA 6Y20VT - stage 1.5
Masz problem techniczny? Pisz na forum a nie na PW.
Sev
Avatar użytkownika
Silnik: 1.8T AUQ 180KM MY03
Auto: Fabia, Run
Moc/Moment: 213KM @339Nm
Przebieg: 92000 km
Auto2: Honda CR-V i-VTEC

Posty: 2150 Wiek: 41
Dołączył(a): 18 mar 2008, o 11:22
Lokalizacja: Wrocław, dolnośląskie
    Windows7Firefox

Odp: Modyfikacje Hamulców - kompedium wiedzy (Octavia1, Leon

Postprzez walus 27 lis 2012, o 15:03

To i ja jeszcze dodam. Małą litanie aby zamontować zaciski z q7, porsche itp. 6 tłoczkowe do octavi itp.

Mój zestaw wyglądał tak:
1.Zaciski zr17 i zl17 są przeznaczone do felg 17" istnieją także zaciski zr i zl 18 pod flegi 18.
2.dwa jarzma lewe i prawe pod zaciski (dysponuje rysunkami dwg jak trzeba)
3.orginalny zestaw śrub montazowych zaciski porche i trzeba je srócic o 11mm
4.orginalne śruby montazowe jarzma z 312 lub 288
5.śruba przewodu hamulocwego która bedzie miała gwint taki jak zacisk a średnie jak standartowe oczko przwodu hamulcowego.
6.zestaw tarcz 330mm x 30mm wejda na styk z felga 17 prze tarczy 345 felga 18"
7. dystanse 20mm przy feldze 7 cali i et42 prz feldze 7,5 cala i osadzeniu et32 nic nie trzeba wchodzi idealnie (podane dla felg bez rantów)
8. pierścienie centrujące tarze na piaście.

W ramach doprecyzowania przy montazu zaciskow, jesli ktoś ma stalowe wachacze typu octavia rs i tarcze 330mm trzeba podszliwfować sam zacisk w jednym miejscu około 5mm. Przy uchu montażowym. Przy maksymalnym skręcie zacisk opierał się o wachacz.
Przy wachaczu aluminiowym typu s3 nie mażadnych problemów.

przy przejściu z 312 na 6 tłoczki nic nie trzeba kodowac zadnej pompy a przynajmniej tak było u mniej. Pierwotnie miałem 280 i tez nic nie dotykałem wrażenia. mega masakrujące.

Dodtkowo dołożone są reduktory ciśnienia na wyjściu z pomy hamulcowej. Abym mógł sobie sam rególowac siłe hamowania.



Opcja na tył jest tez bardzo fajna.

Jeśli ktoś posiada tarcze 256mm wentylowane to identyczna jesli mówimy o odsadzeniu jest tarcza 280mm wystarczy dodać odpowiedni dystans pod jarzmo i bez jakich kolwiek przeróbek montujemy to na tył.+ regulacja hamulca recznego

opcja tłusta to tarcza 312 mm z przod do tyłu plus zacisk4 tłoczkowy z porsche, Q7 itp. plus standartowy zacisk jako ręczny.

chciałem się zapytać czy zwykła zacisk z 256 bedzie można wykorzystac tylko do ręcznego (zaślepienie miejsca po przewodzie hmulowym) może ktoś ma jakies konkretne info lub foto.
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Sprawdź czy jesteś ZALOGOWANY
walus
Avatar użytkownika
Silnik: 1.9TDI AHF 110KM MY00
Auto: Octavia
Moc/Moment: 237KM @477Nm
Przebieg: 0 km

Posty: 202
Dołączył(a): 7 sie 2009, o 08:12
Lokalizacja: Wrocław
    WindowsXPMSIE7

Odp: Modyfikacje Hamulców - kompedium wiedzy (Octavia1, Leon

Postprzez lec 27 lis 2012, o 15:45

nie wiem czy z tyłu bym sie bawil - ja po zalozeniu tylniej belki z cupry z wentyowanymi 256mm mialem ciagle problem z nieodchodzacym do konca zaciskiem - 2x do roku rozbieranie i czyszczenie a za jakis czas znowu to samo - HGW dlaczego - kupilem nawet cale nowe i to samo....
MotoHID.pl - kompleksowe oswietlenie led w grupie VAG
lec
wredny admin
Avatar użytkownika
wredny admin
Silnik: 1.0 CHYB 75KM MY15
Auto: Citigo
Auto2: Fabia3 1.2 90KM CC

Posty: 21780 Wiek: 42
Dołączył(a): 26 wrz 2007, o 15:41
Lokalizacja: Poznań, wielkopolskie
    Windows7Chrome

Odp: Modyfikacje Hamulców - kompedium wiedzy (Octavia1, Leon

Postprzez walus 28 lis 2012, o 07:59

Kupe ludzi założyło 256 na tył i jest ok. Wiec może cos nie banglalo u Ciebie ja chce iśc po bandzie i zapodac dwa zaciski jeden reczny a jeden normalny 4 tłoczek. Tylko kwestia czy mozna wykorzystać standartowy zacisk z 256 z zaslepionym miejscem po przewodzie jako ręczny. A tarcza z tyłu 312 było by tłusto. Pompa spokojnie wydoli.

Odnośnie nie wychodzenia tłoczka może to był płyn hamulcowy albo zapowietrzało się.
walus
Avatar użytkownika
Silnik: 1.9TDI AHF 110KM MY00
Auto: Octavia
Moc/Moment: 237KM @477Nm
Przebieg: 0 km

Posty: 202
Dołączył(a): 7 sie 2009, o 08:12
Lokalizacja: Wrocław
    WindowsXPMSIE7

Odp: Modyfikacje Hamulców - kompedium wiedzy (Octavia1, Leon

Postprzez misiek^wro 12 gru 2012, o 22:46

To ja mam inne pytanko.

Czy zabieg zalozenia hebla z O2RS (tył) na tył do O2 4x4 jest praktycznie plug n play czy nie ?

Bo coraz wiecej ludków pyta, a ja generalnie po ETCE to do szedłem do wniosku ze qpa, a moze ktos juz widzial gdzies kiedys podobny watek ;)
We're going to be doing one thing and one thing only .... killing Nazis.



Obrazek
misiek^wro
-member status-
Avatar użytkownika
-member status-
Auto: Octavia Kombi 4x4, Prestige+
Moc/Moment: 270KM @350Nm
Przebieg: 10800 km
Auto2: Roomster FL 1.2 TSI / Ibi

Posty: 6448 Wiek: 35
Dołączył(a): 26 wrz 2007, o 19:32
Lokalizacja: Wrocław, dolnośląskie
    Windows7Firefox

Odp: Modyfikacje Hamulców - kompedium wiedzy (Octavia1, Leon

Postprzez lec 13 gru 2012, o 09:04

z tego co wiem to nie, bo jest inne zawieszenie - ponadto to jest watek dot, generacji O1 :)
MotoHID.pl - kompleksowe oswietlenie led w grupie VAG
lec
wredny admin
Avatar użytkownika
wredny admin
Silnik: 1.0 CHYB 75KM MY15
Auto: Citigo
Auto2: Fabia3 1.2 90KM CC

Posty: 21780 Wiek: 42
Dołączył(a): 26 wrz 2007, o 15:41
Lokalizacja: Poznań, wielkopolskie
    Windows7Chrome

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Ogólne: Tuning / Mechanika / Auto Detailing / Bezpieczeństwo








Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zalogowanych użytkowników i 3 gości