VW Golf R32 | Audi TT 3.2 Quattro
przód: 334mm x 32mm wentylowane 2-czesciowe tarcze, dwutłoczkowe zaciski
tył: 256mm x 22mm wentylowane, 38mm Lucas singles
Seat Leon Cupra R
Przód: 323mm x 28mm wentylowane (nacinane/nawiercane w opcji) tarcze z 4 tłoczkowymi zaciskami Brembo
Tył: 256mm x 22mm wentylowane , z 38mm 1 tłoczkowymi zaciskami Lucas'a
Audi TT-Quattro (225hp) | VW Golf anniversary | Golf GTI AUQ | Skodá Octavia VRS | VW Golf V5 170 | VW Golf V6 4 Motion
Przód: 312mm x 25mm wentylowane, zaciski 54mm ATE jednotłoczkowe
Tył: 256mm x 22mm wentylowane, zaciski 38mm Lucas jednotłoczkowe
Audi TT (180hp)
Przód: 312mm x 25mm wentylowane, zaciski 54mm ATE jednotłoczkowe
Tył: 232mm x 9mm tarcze nie wentylowane
Golf 1.8 and 1.8T | Golf 130/150 TDI | Seat Leon 130/150 TDI i 1.8 & 1.8T
Przód: 288mm x 25mm wentylowane, zaciski 54mm ATE jednotłoczkowe
Tył: 232mm x 9mm tarcze nie wentylowane
2.0 8v | TDI 115 | TDI 110 | TDI 100 | TDI 90
Przód: 280mm x 22mm wentylowane, 1 tłoczkowe zaciski typu FS III
Tył: 232mm x 9mm tarcze nie wentylowane
Golf 1.4 16V | Golf 1.6 16v | Golf 1.6 8v | SDI
Przód: 256mm x 22mm wentylowane, 1 tłoczkowe zaciski typu FS III
Tył: 232mm x 9mm tarcze nie wentylowane
Tarcze , klocki, parametry i pojęcia
Pojemność cieplna
Pojemność cieplna to nic innego jak ilość energii która tarcza jest w stanie pochłonąć zanim temperatura osiągnie wartość krytyczną przy której nastąpi tzw fading tarcz, czyli przegrzanie uniemożliwiające skuteczne hamowanie. Masa tarczy jest propocjonalna do jej pojemności cieplnej. Tak więc mala tarcza szybciej osiagnie fading gdyż nie jest w stanie skomasowac duzych ilość ciepla wydzielanych przy hamowaniu.Wentylowane vs Nie wentylowane
Tarcze wentylowane są tarczami dwuczesciowymi. Miedzy ich przodem i tylem sa naciecia, które pozwalaja na przepływ powietrza. To zwiększa powierzchnię, poprzez którą tarcza może oddawac cieplo jak i byc chłodzona strumieniem powietrza. 5kg wentylowana tarcza wychłodzi sie dużo szybciej niz 5kg tarcza jednocześciowa-niewentylowana. W wielu przypadkach tarcza wentylowana może byc lżejsza od niewentylowanej, a mimo tego oferować lepszą skuteczność hamowania poprzez szybszy proces schładzania.Skręcane czy proste?
Tarcze wentylowane maja w srodku kanaly/rowki którą są elementem budowy tarczy jak i metodą na chłodzenie. Istnieje kilka rodzaji ów rówków/kanałów:Proste są najpopularniejsze, gdyż najłatwiejsze w produkcji.
Skręcane są często spotykane w wyczynowych samochodach, gdyż oferuja lepsze odprowadzanie ciepła niż proste (efekt turbiny)
Przepływ powietrza
W tarczach jednoczęściowych/niewentylowanych powietrze opływa calą powierzchnie tarczy - dokladnie tam gdzie trze klocek. W wentylowanych dodatkowo czesc powietrza przechodzi przez wnętrze tarcz (rowki). Tarcza obraca się tak szybko że tworzy się efekt turbiny i powietrze jest zasysane do środkai wyrzucane do krawędzi. Powietrze podąża kanałami/rowkami pomiedzy okładzinami tarczy.Tarcze Nawiercane
Najczęsciej spotykaną BŁĘDNĄ opinią jest to , że tarcze nawiercane dają lepsze chłodzenie. Nic bardziej mylnego. Prawdziwa przyczyna to redukcja wagi.Nawiercanie oczywiście pomaga uciec gazom, jak pyłowi i brudowi - jednakże przy obecnych nowoczesnych zaciskach i klockach nie jest to taki problem. Wybieranie nawiercanych tylko dlatego jest pomyłką.
Wiele samochodów z tzw "wyższej półki", jak Porsche czy Mercedes AMG wychodzi juz z fabryki z nawiercanymi tarczami. Dla tych samochodów jest to stosowane głownie dla lepszego, bardziej "rasowego" wyglądu. Tak jak i wielkie czerwone zaciski...
Gdy ich wlasciciele mają zamiar bardziej poważnie poscigać sie ną torze z reguły zamieniają tarcze na cale, nienawiercane.
Tarcze nawiercane szybciej zużywają klocki i generuja wiecej pyłu. Takie tarcze mają też krótszy żywot i tendencje to powstawania spękań i wyrw w powierzchni.
Tarcze Nacinane
Tego typu tarcze są świetne jeśli chodzi o usuwanie wody i pyłu z powierzchni tarczy , przydają się np. w wyścigach klasy WRC czy też po prostu przy mokrej pogodzie.Na codzień przy jeździe po ulicy dają znikomą poprawę jakości hamowania.
Tarcze nacinane, podobnie jak nawiercane szybciej niszczą klocek i powodują powstawanie większej ilości pyłu. Do tego powodują większy hałas i wibracje. Choćby z tego tytułu nie powinny być stosowane do codziennej jazdy, chyba że jesteś jakiegoś rodzaju street racer?em..
Tarcze dwuczęsciowe
Tego typu tarcze maja przewagę w postaci mniejszej wagi I z reguły lepszej pojemnosci cieplnej jak I szybszych schładzaniu poprzez bardziej otwartą konstrukcje w częsci centralnejDwuczęściowe tarcze to wiekszy wydatek i raczej zły wybór dla cywilnych aut. Za to do wyścigów są świetne !
Plaskie tarcze
Tego typu tarcze są z reguły najlepszym wyborem w 99,9% przypadkówMarkowe vs Niemarkowe
Po co płacic podwójnie np. za Brembo kiedy można kupić cos tańszego mniej znanej firmy na allegro ? Zgadza się, jesli budżet mamy skromny to z reguły nie warto . Lepiej wydać pieniądze na porządne klocki. Dobre tarcze i byle jakie klocki dobrze hamować nie będą. Średnie tarcze i bdb klocki bedą lepszym rozwiązaniem.Tarcze Specjalistyczne (carbon, carbon-ceramic, carbon-kevlar, itp.)
Niektóre naprawdę drogie samochody maja jako opcje naprawde wyrafinowane układy hamulcowe. Tego typu hamulce są rewelacyjne na torze, są stosunkowo lekkie i mają bardzo dużą pojemność cieplną.Na ulicy tego typu zestawy wogóle sie nie sprawdzają, zwykły lans?. Szybki niszczeją i zużywaja się?.
Spękane tarcze
Jeśli Twoje tarcze mają pęknięcia, ubytki w powierzchni tzn że je przegrzałeś podczas ostrego hamowania. Prawdopodobnie nadają się do wyrzucenia, czasami jednak udaje się je przetoczyć.Linki w oplocie
Same linki w oplocie nie powoduja że hamulce zaczną lepiej działać. Ich rola to zwiększenie siły przekazywanej na hamulce (nie puchną jak przewody gumowe). Moim zdaniem nie pomagają za wiele w nowoczesnych samochodach , tymbardziej w klasie Golfa, ponieważ servo i tak powoduje że pedał hamulca będzie działał miękko. Faktem jest że sila działania tłoczka na oplocie jest większa, lecz i bez tego tłoczek jest w stanie spokojnie działać 2x mocniej niż jest to w stanie znieść opona. Innymi słowy, jeśli nie masz na kołach slickow to i tak ta siła hamowania pójdzie w gwizdek?..Płyn Hamulcowy
Jeśli chcesz poprawić jakość hamowania stosunkowo niewielkim budżetem to zaiwestuj w lepsze płyny hamulcowe i odpowietrz układ ? to daje ogromną poprawe !Szansa że Twój płyn jest już stary i wysłużony, że zaabsorbował już trochę wody i powietrza są całkiem spore. Możesz wypróbowac np. ATE Super Blue Racing, który jest ?. Niebieski - Rewelacja !

Sam osobiscie używam Motula, po zalozeniu linek w oplocie pewnie bedzie to Motul R6xx
Zaciski
Jest wiele typów I wersji zacisków. Dla każdego coś fajnego?. EBC, Mintex, Tarox, Pagid, Black Diamond, Brembo to tylko kilka z nich.Są po prostu lepiej wykonane, i w zależności od tego czego wymagasz - zapewnią skuteczniejsze hamowanie, mniejsze pylenie itp. , itd?
Na ogół można je dobrać pod względem ich ?agresywności?, dla przykładu EBC można podzielić na kategorie:
EBC Blackstuff ? zamiennik serii
EBC Greenstuff? tzw street, czy jak kto woli street racing?
EBC Redstuff ? jeszcze lepszy street racing
EBC Yellowstuff - torowe
EBC Bluestuff - wyścigi
Jeśli pójdziesz w ?wyścigowe? to przygotuj się na więcej pyłu, drgania i wibracje i ultra twardy pedał ? kompletny brak komfortu wiec na ?co dzień? odpada?
Kupując jednak odrobine lepsze klocki, np. Black lub Green to nie tracąc fortuny możemy znacznie poprawić skuteczność naszych hamulcy, nie pozbywając się jednocześnie komfortu.
Rozkład Siły Hamowania
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się dlaczego tarcze z przodu zawsze są wieksze ? Konstrukcja większości fabrycznych zestawów hamulcowych wcale nie rozkłada siły hamowania w proporcji 50/50 (przód/tył). Dzieje się tak dlatego że, podczas hamowania to właśnie przednie opony zapewniają, dzieki przeniesieniu środka cieżkości do przodu, najlepszą trakcje. Są po prostu dociśnięte do podłoża. Ta dodatkowa przyczepność może być wlaśnie spożytkowana na potrzeby mocniejszego hamowania, podczas gdy w tym samym czasie tył jest odciążany. Dlatego też rozkład sil na ogół przedstawia się w proporcjach 70/30 .Większe to nie zawsze lepsze...
Zakładanie większych hamulców to nie zawsze jest dobry pomysł. W chipowanych samochodach najczęściej spotykanym modem jest instalacja 312mm z przodu. Jest to stosunkowo tania i prosta modyfikacja i z reguł sprowadza się do wymiany zacisków i tarcz w większości modeli ( nie dla SDI, TDI 90, 100, 110, 115, 2.0 8v, 1.6 8v, 1.6 16v, 1.4 16v,), a w związku ze zwiekszoną mocą silnika, moc przekazywana na koła nie będzie zredukowana , co nastapiło by niewątpliwe gdyby moc była seryjna.Dla przykładu: jeślibyśmy rozważali zamontowanie w 1.4 benzynie tarcz 312mm, co automatycznie wymusza na nas większe koła niż oryginalnie ? to tym samym dodajemy sporo więcej tzw masy nieresorowanej co dodatkowo obciąza silnik a tym samym nastąpi redukcja przyśpieszenia, wzrost spalania itp., itd?. Wbrew obiegowym opiniom sama wielka tarcza nie da nam lepszego hamowania, jak już wcześnie pisalem, w skrócie chodzi o ich dużo mniejsze grzanie się , szybsze chłodzenie a w efekcie dopiero bardziej efektywne hamowanie.
Jaki wiec sens ma 312mm w 1.4 który będzie się dlugo rozpędzał, dużo rzadziej uzyskiwał duze prędkości a wiec i rzadziej wymagal czestego dohamowywania itp. itd. ? Ta tarcza tam nie zdąży się zagrzac? taka modyfikacja nie ma więc sensu.
IMO dużo lepszym pomysłem przy słabszych silnikach jest wymiana klocków na bardziej wydajne jak i wymiana płynu na taki z wyższej półki. Wogole odpuściłbym sobie tematy nawiercanych, nacinanych itp. itd. ? bezsensowne wydawanie pieniędzy?. Chyba że chodzi o lans.
Zdjęcia
.:R32 przód
312mm i 256mm zestaw z Octavii VRS
288mm przód
280mm FS-III przód
256mm FS-III przód
256mm wentylowane, tył
232mm tył
Numery części
256mm osłony tarczy hamulcowej 1J0615609 & 1J0615610
256mm jarzmo zacisku z trzpieniami prowadzacymi prawe 1JO 615 425 E
256mm jarzmo zacisku z trzpieniami prowadzacymi lewe 1JO 615 426 E
256mm zacisk prawy 8NO 615 424 C
256mm zacisk lewy 8NO 615 423 C
256mm tarcza 8LO 615 601
256mm OEM klocki 4BO 698 451
piasta/łożysko kola tylnego z abs 1JO 501 477 A
Przód lewy 312mm blacha oslaniajaca tarcze ham 1J0615312B
Przód prawy 312mm blacha oslaniajaca tarcze ham N90305302
Modyfikacje
Modyfikacje Przodu
Najłatwiejszą modyfikacją to zmiana z 288mm na 312mm. Wszystko co potrzeba to jarzma z 312mm i tarcze (oslony również jeśli chcesz ale nie są wymagane)Zmiana z 280mm FSIII na 288/312 to już troche więcej zabawy? Trzeba zmienic piasty z łożyskiem, zwrotnice , jarzma, zaciski, oslony tarcz no i oczywiście tarcze z klockami.
Zmiana z 256mm FSIII na 280mm sprowadza się do zmiany piasty i tarcz ? reszta jest taka sama.
Modyfikacje Tyłu
Standardowe 232mm niewentylowane można zastąpić zestawem wentylowanych 256mm.Wieksze jarzmo z zaciskiem załatwia temat. Tylko uwaga ? jeśli pochodzi z Quatro/4 motion to trzeba będzie zastosowac dystanse 6mm, inaczej będzie za ciasno.
Trzeba będzie zmodyfikowac oslony tarcz gdyz ich górne zagięcie nie bedzie nachodzić na wieksza tarcze. Mozemy założyć oslony z 256mm albo po prostu sciąć to zagięcie gumówką i temat z głowy. Zalozenie oryginalnych oslon z 256mm często może być bardzo kłopotliwe, gdyż trzeba zdjać łożysko a to często wiąże się z koniecznością użycia narzędzi hydraulicznych. Prościej jest więc ściać zakrzywioną cześć naszych starych oslon.
Wymiana tylnich hamulcy to nie będzie jakaś rewolucja w naszym układzie hamowania. Tylnie hamulce to jakies 30% sily hamującej samochodu. Większość ludzi robią tą modyfikację głownie dla wyglądu ? ja jestem jedna z nich ? Aczkolwiek załadowany samochód faktycznie lepiej hamuje. Wożąc powietrze nie zauważymy większej różnicy prócz odrobine mniejszego nurkowania przodu.
Dostosowanie elektroniki
Wymiana hamulcy na mocniejsze powinna się wiązać z przeprogramowaniem elektroniki odpowiedzialnej za ABS/ASR/ESP , sily hamowania jak i pochodnie z siłą wspomagania (często musimy zmienic kola i opony na dużo większe). O tych sprawach szerzej tutaj: http://forum.skodaclub.pl/tuning-mechanika/kodowanie-abs-esp-po-zmianie-hamulcy-felg-na-wi-ksze-itp-t1950.htmlSemiPro I Profesjonalne zestawy
Zestawy jak ten to można powiedzieć maksimum co można osiągnąć w naszej klasie samochodów. Sens ich zakładania jest tylko wtedy gdy CAŁY nasz samochód będzie na równi zmodyfikowany ! Trzeba solidnie zainwestowac w opony - tak szerokie jak tylko się da i z maksymalną przyczepnością. Inaczej przy każdym hamowaniu będziemy robić piękne kaczuszki?. Dalej oczywiście w gre wchodzi całe zawieszenie. Auto będzie wariowac na drodze przy każdym lekkim nawet przyhamowaniu, jeśli nie zrobimy solidnego sztywnego zawieszenia.
Jakie koła będą pasować ?
Zanim się podekscytujesz zmianą hamulcy na jakieś 6-tłoczkowe Brembo, musisz pomyśleć czy będziesz miał koła które na ten zestaw będą pasować!***UWAGA*** felgi z jakimis rantami itp mogą nie pasować nawet jesli podana ze ten rozmiar będzie ? różnego rodzaju ranty I dystanse powodują ze cześć wymiarów się zmienia. Należy wtedy najpierw upewnić się ze taka felga będzie pasowac poprzez przymiarke.
Są odpowiednie zestawienia i tabele minimalnych rozmiarów felg jakie będą pasować na dany zestaw hamulcowy. Niektóre będą pasować tak ciasno że będzie musial stosowac odważniki do wyważania na zewnątrz - może nie na zewnątrz felgi, ale w każdy razie nie na torze zacisków? Jak już wspomniałem różnego rodzaju ranty na felgach też mogą być problemem.
***wiele felg BBS wymaga zastosowanie dystansu 10mm w przypadku stosowania zacisków Brembo lub innych monobloków ***
334mm R32 - minimum 17"
312mm TT - minimum 16"
288mm minimum 15"
280mm minimum 15"
256mm tylnie - minimum 16" (15"zapasówka nie będzie pasować !)
Malowanie zacisków
Większosć ludzi maluje zaciski aby lepiej wyglądały. Najczęściej jest to sportowa czerwień albo niebieski z R32. Jednakże jeśli masz standardowe zaciski to bardziej subtelny kolorek będzie dla Ciebie bardziej odpowiedni. Nic nie wygląda bowiem gorzej jak malutki zajebiscie czerwony/pomarańczowy/żółty zacisk z napisem ?Max Power?
Zanim pomalujesz zacisk musisz usunać cały pył z klocków i brud, który znajduje się na zaciskach. Potem zamaskuj te cześci które nie chcesz aby były malowane. Możesz użyc lakierów do zacisków, ale popularny Hammerite też się dobrze sprawdza. Połóż kilka warstw aby dobrze pokryło, odczekując pomiedzy przynajmniej ze 2 godziny. Zanim wsiądziesz za kółko, to daj im kilka solidnych godzin na wyschnięcie.
Odpowietrzanie
Jest bardzo ważne aby robić to prawidłowo i systematycznie. Nawet niewielka ilość powietrza w układzie znacząco degraduje jakość Twoich hamulcy. Plyn hamulcowy powinien być wymieniany przynajmniej raz w roku, układ hamulcowy proponuje odpowietrzac przynamniej raz na 6 m-cy.
Caly poradnik jest zlepkiem wiedzy własnej , zasłyszanej jak i fragmentów materiałów zaczerpniętych od kolegów z forum uk-mkivs.net, w moim wlasnym, wolnym tłumaczeniu. Jeśli czegoś brakuje, jakaś informacja jest niepełna, lub gdzieś sie pomyliłem to prosze o informacje.